כוכב נולד וגורילה גורילה

לפעמים אני מרגיש ששפתנו עדיין חסרה קצת מילים, או לפחות מונחים מקצועיים.

כלומר, שלא תבינו לא נכון – אליעזר עשה יופי של עבודה עם השח-רחוק וכו', אבל מה לעשות, מבחינתי הוא הפסיק באמצע. זה תופס אותי בעיקר בתחומי העניין שלי, שבהם אני יכול להיות ניג'ס לא קטן. אסטרונומיה, למשל, זה אחד מהם. בעברית, במקום להמציא מילה כשמתעורר הצורך, לוקחים מילה אחרת (שמקורה בתנ"ך, למשל) ומדביקים לה עוד מילה כדי שיתארו אותה ביחד. אז קחו "כוכב", למשל. באנגלית זה star, מונח ידוע המתאר כדור גזי הפולט קרינה, ממש כמו השמש שלנו. אבל בעברית גם "כוכב לכת" (planet באנגלית) הוא כוכב (שהולך, מה לא הבנתם?), למרות שהוא בעצם בכלל יכול להיות מוצק ובטוח שלא פולט קרינה. ותתפלאו, גם "כוכב שביט" (comet) בעברית הוא כוכב (ששובט?!), למרות שהוא גם כן, חיה אחרת לגמרי. ואם כבר הזכרנו חיות, אז כמובן שבעברית בבון הוא מין של קוף, אבל גם גורילה היא קוף.

אממה? פתאום שמו לב שלבבון ולחבריו הקופים יש זנב ואילו לגורילה אין, ובא איזה ביולוג טרחן והצביע על כך שגורילה, שימפנזה, אורנג-אוטן וגיבון הם בכלל שונים משאר הקופים ויותר מזכירים אותנו (אבוי לבושה) אז קראו לכל החבר'ס האחרונים "קופי אדם". באנגלית, לעומת זאת, אלו monkeys ואלו apes ובגלל שיש מילה שונה לכל קבוצה, אנשים באמת יודעים שגורילה היא לא כמו בבון, או שכוכב לכת הוא לא כוכב. אבל אצלנו ברור לכל שגורילה היא "קוף גדול" ומאדים הוא "כוכב בצבע אדמדם". מה, לא?

אז יהיה מי שיגיד: "אז מה, כולה מילים, אם ארצה להגיד "פלנטה" – אתאמץ ואגיד שתי מילים: כוכב, לכת. לא נורא." אבל אני אומר שאתם תתעצלו, ותחטאו לאמת המדעית והלשונית.

ובאמת, עם יד על הלב: מישהו מכם היה הולך לסרט בשם "כוכב הלכת של קופי האדם"??? לא? טים ברטון, בכל זאת? אף אחד??? אני לא מתפלא. אבל ל"כוכב הקופים" כולכם רצתם כמו קוף אחרי בן אדם, בעקבות האמריקאים שקנו כרטיס ל-Planet of the apes. אז אצלהם זה גורילות על אדמה מוצקה, אצלנו קופיפים מזונבים על גוש גזי פולט קרינה, אבל כולנו נהננו מאותו סרט. חוץ ממני, שסבלתי מדלות השפה, ואתם שסבלתם מהיותי ניג'ס.

אני כבר מבשל משהו על תרגום שגוי לשמות של בעלי חיים, אז תיזהרו.

9 תגובות

  1. יולי 31, 2008

    ניג'ס זה גם בעברית? :)

  2. יולי 31, 2008

    תשאלי את רוביק

  3. יולי 31, 2008

    @אמיר

    אולי אעשה זאת בהזדמנות :)

  4. מושון
    אוגוסט 03, 2008

    רוביק עונה במייל (מניסיון)

  5. מרב
    אוגוסט 05, 2008

    נחמד.. ומה עם "אצלם"?!, כי אצלהם זה בטוח לא היה.. אפרופו דלות שפה?! אבל יפה על כל היוזמה – באמת! מרשים!

כתבו תגובה