"גברת הכרישים", ד"ר יוג'יני קלארק, נפטרה השבוע

ד"ר יוג'יני קלארק, שהייתה ידועה בכינוי The Shark Lady, נפטרה השבוע בגיל 92. ד"ר קלארק הייתה חלוצה בתחומים רבים של מחקר בבעלי חיים ימיים, אבל יותר מכל היא מוכרת במחקריהד"ר יוג'ין קלארק הרבים בכרישים במקומות רבים בעולם, תוך שימוש בצלילת מכלים ככלי המחקר העיקרי.

אני הכרתי את שמה מימיי באוניברסיטת ת"א בלימודי הביולוגיה הימית, בתור אגדה חיה של חוקרת אוקיינוסים חלוצית, ענקית בתחומה. אבל בין ותיקי האקדמיה או חלוצי ענף הצלילה בארץ, יש לא מעטים שזוכרים את "ג'יני" היטב מביקוריה בארץ למטרות צלילה ומחקר, ומהתקופה שהעבירה בחופי הים האדום ביחד עם זוג הצלמים הידועים דיוויד ואנה דובילט.
הוארד רוזנשטיין, מחלוצי הצלילה בארץ ובסיני, היה לה ידיד קרוב מאז ימי סיני ועד היום, והקדיש כתבה לזכרה, שכדאי לקרוא:

Tribute to the life of Dr. Euginie Clark -By Howard Rosenstein

אם אתם מתעצלים לקרוא אנגלית אבל בא לכם פשוט לראות גלריית תמונות מהתקופה ההיא, עם הרבה נוסטלגיה, אז אתם יכולים לקפוץ ישר לגלריה של הוארד המוקדשת לה: Genie

בשנת 82', עם החזרת שטחי סיני למצרים, ד"ר קלארק הובילה בעקשות ובנחישות את המאבק להבטחת השמירה על משאבי הטבע הימי בסיני גם על ידי המצרים, והצליחה אף להיפגש עם אנואר סאדאת ולשכנע אותו להגדיר אזורים רבים בחצי האי כשמורה ימית. צוות חדשות של CBS news ביחד עם הנשיונל ג'אוגרפיק סיקרו את הפעילות שלה בסיני שחזרה למצרים, בסרטון הבא:

לסיום, קוריוז משעשע: אחרי כל שנות המחקר ואלפי צלילות עם כרישים מכל הסוגים, הנשיכה היחידה שיוג'יני קיבלה אי פעם מכריש הייתה דווקא במכונית שלה, בעת שנסעה לביה"ס בפלורידה לתת הדרכה על כרישים. במושב האחורי ברכב הייתה מונחת לסת ענקית של כריש טיגריסי שהיא לקחה עמה כדי להציג בהדרכה, אבל כשנהג לא זהיר התפרץ לה לנתיב והיא נאלצה לבלום בלימת פתע, היא באופן אינסטנקטיבי הושיטה את ידה למושב האחורי כדי להגן על הלסת לבל תישבר. הלסת פגעה בזרועה, השיניים ננעצו בבשר, ויוג'יני זכתה בסימני נשיכה של כריש טיגריסי, בצורת חצי סהר.

כתבו תגובה