חידה: מה זה לבן, עשוי מים ורואים אותו בים כל קיץ?

חידה: מה זה לבן, עשוי ברובו מים ואפשר לראות אותו מדולדל ורופס בחופי הרצליה בקיץ?

נכון, אשכנזי שמנסה לשחק מטקות.

אבל גם החוטית הנודדת, המדוזה האימתנית שצובאת על חופינו, וגובה מחיר כבד מהרוחצים בים.
אתמול דווח על נער ערבי בשם מחמד עזאם שנכווה קשות ממדוזה בעת צלילה, מקרה שני תוך שבועיים.

כולנו נצרבנו ממנה מתישהו בחיים, ואנו נוטים לחשוב שצריבתן רק כואבת. אבל מה יגידו על זה מחמד עזאם, או רון שטרקמן?
אז תזכורת לצוללים: הן באות תמיד כשטמפרטורת המים בים התיכון מפתה אותנו לוותר על חליפת הצלילה. קיץ הגיע, וצריך להישמר מהן. להתעלם מקיומן, כך תמיד טענתי, זה כמו לשחק כדורגל בשדה מוקשים: אם לא תתמרן בזהירות, אתה עלול למצוא עצמך בלי רגל עוד לפני המחצית.

החוטית הנודדת, המדוזה השכיחה בחופינו, היא חצופה שהגיעה לה ככל הנראה דרך תעלת סואץ (הצרפתים חפרו אותה, לא? אז אפשר להאשים את הצרפתים, אני בטוח שאפילו את עזאם ושטרקמן זה מנחם מעט). בקיץ הן נעות בנחילי ענק המקבילים לחוף, ואילו בחורף הן נעלמות מחופינו. הייתי מנחש שאולי הן טסו לקריביים, אבל אני ביולוג ימי אז גילו לי היכן הן נמצאות באמת: למעשה מחזור החיים שלהן הוא כזה, שבחורף עיקר האוכלוסייה שלהן היא במצב פוליפי, ישיב, הצמוד לקרקעית הים. משמע, שאיפשהו בקרקעית הים התיכון ישנם שדות שלמים של פוליפים של מדוזות ישיבות (שלא נראות כמו מדוזות כלל), המחכות לשחרר מדוזות-שוחות צעירות עם בוא הקיץ עליהן לטובה.

אז איך נזהרים מהשודדת הנודדת הזו, ומה עושים אם פוגשים אחת יותר קרוב ממה שתכננתם?המדוזה חוטית נודדת בים התיכון בקיץ

קו הגנה ראשון:
פותחים עיניים. זה אמנם נשמע מסוכן, לפתוח עיניים כשיש חשש למדוזות, אבל יש לכם הרי מסכת צלילה על הפנים. היו ערניים וחפשו אותן. מדוזה שלא נגעתם בה, לא יכולה להזיק (טוב נו, אולי כן, אבל פחות).
קו הגנה שני:
חליפות לייקרה. למי שלא לובש חליפת צלילה כי חם לו, שיזכור שיש חליפות לייקרה למיניהן, והן לא ממש מחממות אבל כן שומרות ממדוזות, ומהצורבת השנייה – השמש.
קו הגנה שלישי:
אם נצרבתם: לא שוטפים במים מתוקים. זה רק יכול להפעיל את תאי הצריבה שעל העור שלך, אם טרם הופעלו. כן, אפשר לשטוף במי-ים, אבל טוב מכך – להחזיק דרך קבע בקבוקון של חומץ ברכב.

וישנו גם קו הגנה נוסף: הגנה מונעת. ישראלי בשם עמית לוטן המציא לפני מספר שנים תכשיר בשם safe sea שאמור למנוע (ואומרים שגם מצליח) את הפעלת תאי הצריבה שבאו במגע עם העור, בדומה לאופן שבו דג השושנון אינו מפעיל את תאי הצריבה של השושנה שאיתה הוא חי.

3 תגובות

כתבו תגובה