מליחות המים וכמות המשקולות

משום מה צוללים רבים סבורים שאם באילת הם צללו עם כמות משקולות מסוימת, כשהם עוברים לצלול בים התיכון הם יכולים להוריד 4 פאונד, או 8 פאונד, ולהיפך. כלומר, בגלל שים סוף מלוח יותר, הוא מציף יותר, ומצריך כמות גדולה יותר של משקולות.
ובכן, בפינתנו "שוברי המיתוסים" להפעם: לצלול עם אותה כמות משקולות, ולהישאר מאוזן!

נתחיל מהמידע היבש (בעצם, הרטוב): מליחות מי הים

מליחות מי הים: מסת המלחים (בגרם) לכל 1 ק"ג מי ים

ים סוף הוא גוף המים הפתוח בעל המליחות הגבוהה בעולם, ובפרט בחלקו הצפוני. במפרץ אילת וסואץ מליחות מי הים מגיעה ל-4.1%, כלומר 41 גרם מלחים לכל 1 ק"ג של מי ים.

בים התיכון המליחות משתנה מ-3.5% באגן המערבי ועד 3.9% באגן המזרחי ובחופי ישראל.

באוקיינוסים המליחות הממוצעת של מי הים היא 3.5%.

כלומר, ניתן לראות שגם המים במזרח הים התיכון הם מלוחים למדי, ממש כמעט כמו בים סוף. בשורה התחתונה, לפני שאני מתפלפל קצת במספרים וחישובים דמיוניים: המליחות בשני הימים דומה למדי ואין שום הצדקה לשינוי דרסטי (או כלשהו) בכמות המשקולות במעבר מצלילה בים אחד למשנהו!

חגורת משקולות

וכעת קצת נשתעשע במספרים:

אם ההפרש מ-4.1% ל-3.9% מצדיק שינוי של 4 פאונד בכמות המשקולות, ונניח לרגע שהסולם ליניארי, הרי שכל שינוי של 0.2% מצריך שינוי של 4 פאונד. לפיכך, שכשצללתי בים המלח לפני כחודשיים (כן, גם זה קרה!), במליחות של 34%, הייתי צריך לשאת עליי 600 פאונד יותר מאשר צלילה באילת. בחיי, אני לא חושב שלקחתי על עצמי כזו כמות של משקולות…

ובכן, הסולם לא ליניארי, יגידו החכמולוגים. מים מתוקים, מים מליחים ומים מלוחים

אז אני אמשיך להשתעשע, ואבדוק מה קורה בקצה השני של המליחות: צלילה באגם (מליחות קטנה מ-0.5%).
ההפרש בין המליחות באילת למליחות באגם: 4.1-05=3.6%, כלומר 18X0.2, כלומר צולל צריך להוריד ממנו 72 פאונד כדי להיות מאוזן בכנרת. אז אם באילת הוא צולל עם 20 פאונד, הוא צריך להשאיר את חגורת המשקולות על החוף, ובנוסף לקחת מצוף שינטרל את 52 הפאונד הנוספים שעליו להשיל ממנו. בעיה.

ובכן, זה מה שאמרנו: הסולם לא ליניארי – יגידו החכמולוגים, שוב.

אבל לא צריך להיות דוקטור לפיסיקה או מדען אטום איראני כדי להבין שזה קצת מוזר שהסולם הלא-ליניארי הזה מגיע לשיא קיצון דווקא בהפרש הצר שבין שני הימים הכי מלוחים בעולם, ומשני צדי הקיצון הזה המליחות הרבה הרבה פחות משפיעה.
ויש כל-כך הרבה גורמים שמשפיעים על שינוי באיזון הרבה יותר משינוי של שני פרומיל במליחות, עדיף להתרכז בהם. עד שתצללו באגם או בים המלח, עזבו אתכם ממליחות, בסדר?

ולבסוף, כדי לשכנע, תראו את המפה הבאה, ונראה אם תמצאו את המקומות היחידים בעולם שמסומנים בה בחום ממש כהה.

מפת מליחות מי הים בעולם

מיתוס טמפרטורת המים באילת

חישוב כמות משקולות לצלילה


2 תגובות

  1. ירפאל
    מאי 16, 2019

    4.1 % זה 41 גר מלח ל1000 גר ( ק״ג) מים

    • מאי 17, 2019

      היי ירפאל, תודה על תיקון הטעות (חוסר תשומת לב שלי לנקודה שלא במקומה – מתקן כעת).

כתבו תגובה