שחק ורהב, אורון ותרשיש

2009 הוכרזה כשנה בינלאומית לאסטרונומיה, ואצלנו מחפשים שם עברי לכוכבי הלכת אורנוס ונפטון, שבניגוד לכוכבי הלכת האחרים מעולם לא זכו לקבל שם עברי, כי בתקופת התנ"ך כלל לא ידעו על קיומם.
אני הגשתי את ההצעות שלי – ימון ואוריאל – ממש בתחילת השנה.
מאוחר יותר ישבתי ביחד עם דודי זוסימן, מהנדס מערכות חלל בכיר (או משהו כזה, רק רציתי להשוויץ שאני מכיר אחד כזה!) וחשבנו על שמות נוספים, והגשנו גם אותם.

ירקיע וסנפיר; ברקאי וספירן; אבשדי ולווייתן – היו חלק מצמדי השמות שהגשתי ביחד עם זוסימן (מהנדס מערכות חלל בכיר!) ולכל שם יש כמובן הסבר מפורט שעומד מאחוריו.

אולם השמות שלנו לא הגיעו לשלב הגמר, לצערנו, ונגנז הסיכוי שלנו להנחיל את השם שאנחנו בחרנו לדורות הבאים שיביטו השמימה וילמדו אסטרונומיה. בעצם, לזוסימן יש עוד סיכוי, הוא רק צריך להמציא לוויין חדש ומשוכלל ולתת לו שם, אבל לי אין כבר סיכוי לזה :(

הליך בחירת השמות צמצם לשתי אפשרויות לכל כוכב לכת: שחק או אורון לאורנוס, רהב או תרשיש לנפטון.

אני ממליץ לכם להיכנס לקרוא את הנימוקים לשמות המוצעים באתר של השנה הבינלאומית לאסטרונומיה, וגם להצביע לשמות שאתם מעדיפים, מתוך המבחר המצומצם שעלה אל הגמר. בעיניי זו אחלה יוזמה ותחרות כיפית, ולמרות שאני לא מאמין ששמות כאלו יתפסו במקום אורנוס ונפטון, אני בהחלט לא פוסל שלאחר זמן רב זה דווקא כן יקרה, ומכל מקום אני חושב שצריכים להיות להם שמות עבריים, אפילו אם יהיו רק בתאוריה בלבד.

תגובה אחת

כתבו תגובה