זה מטורף לא למחזר!

כשטיילתי בניו-זילנד, בשנת 2004 הזכורה לטוב (כי טיילתי בניו-זילנד, כמובן), נוכחתי ששם בכל בית יש מספר רב של פחים. פח לפלסטיק, פח לאורגני, פח לנייר, פח לניילון, פח לזבל. ואתם לא תאמינו כמה מעט זבל נשאר, אחרי שמנקים ממנו את כל השאר. ושם זה ממש רגיל, תופס מעט מקום במטבח, אבל אפילו די כיף. הפלסטיק כמובן ממוחזר, השקיות לרוב עוברות שימוש חוזר בבית עצמו (זה אמנם לא עוזר להיפטר מהן, אבל לפחות מקטין את הצריכה), הנייר למיחזור אף הוא, האורגני להאכלת חיות הכבשים או לפחות לדישון, או לפחות קוברים אותו בחצר ונותנים לטבע לעשות את שלו. ונשאר ממש מעט זבל. וזה כיף. אני ממש בעד. בעצם אני גם עושה את זה אצלי – חוץ מלקבור את האורגני. אבל אתחיל גם עם זה. ואם יהיה מקור איסוף ציבורי בשכונה שלי, הייתי מטריח את עצמי ואת האורגני עד אליו, כמו שאני עושה עם נייר ובקבוקי פלסטיק או זכוכית. אגב, אם היו מייצרים שקיות מתכלות שאפשר לקבור או למחזר ביחד איתו, זה היה הרבה יותר קל.

אז מה חדש בעצם? שב-Ynet מספרים שברמת אביב ג' מתחילים בפרויקט ניסיוני להפרדת סוגי הפסולת בבתי מגורים, ואני רואה בזה סנונית ראשונה שמבשרת על שינוי תפיסה, שאולי ישנה בעתיד את ההרגלים שלנו. ולפני כמה חודשים פורסם על בחור במושב נורדיה שעשה מזה פרויקט אישי בזעיר אנפין והראה לכולם איך הופכים זבל לזיבול.

אני ממש בעד, אם לא ציינתי את זה כבר.

5 תגובות

  1. איליה סורדין
    ינואר 21, 2009

    לגבי בקבוקי זכוכית הבעיה קצת לא פתורה לדעתי. אני פעם ניסיתי להחזיר ארגז של בקבוקי יין ריקים למחזור(אלה עם הפיקדון של 25 האגורות) וניתקלתי בהתנגדות של 3 חנויות עד שויתרתי.

  2. ינואר 21, 2009

    כן, אמרנו שזה מטורף לא למחזר, לא אמרנו שזה קל כן למחזר.
    אבל ככל שזה ייעשה קל יותר, זה ייעשה יותר.
    והידיעה לגבי רמת אביב מעט מעודדת. זה התחלה, אולי.
    לגבי בקבוקי פקדון – בסופרים הגדולים לא מסרבים לקבל אותם, אז אני אוגר אותם אצלי וכשיש ארגז, עושה לסופרמרקט משלוחה.
    ועדיין אתה צודק, זה לא מספיק נגיש, אין איסוף רחוב וגרוע מזה – יש אינספור בקבוקי זכוכית שאין להם פיקדון, כגון הרוטב צ'ילי מתוק שאני צורך בכמויות. ואפילו פחיות… איפה לעזאזל שמים אותן, ליד הבית?
    זה חסר, אבל טוב לשמוע שמתפתח, לא?

  3. ארז
    ינואר 24, 2009

    כל פעם שאני מחחזר בקבוקי פלסטיק אני בדילמה גדולה:
    כל בקבוק ממוחזר הוא עוד כסף למשפחות הפשע.
    כל חוק הפיקדון הוא שערוריתי והעובדה שהמדינה הפקירה את הענין הזה לטיפולו של העולם התחתון זו תעודות עניות (מני רבות) למדינת ישראל.
    מבלי להיכנס לפוליטיקה: בבחירות הקרובות, כל אלו שלא יודעים למי להצביע, לפחות תצביעו לאחת מהמפלגות הירוקות. בהחלט עדיף על סתם פתק לבן.

  4. ינואר 24, 2009

    אני בעדך ארז. כלומר, בהנחה שאתה ממחזר, למרות הדילמה.
    אבל עם המסקנה בסוף, אני לגמרי תומך, אף על פי שכלשעצמי אני חושב שלא אצביע עבורן, אלא למפלגה בעלת השפעה פוליטית סותרת ביבי כלשהי.
    אבל אם לא, הייתי מצביע לתנועה הירוקה, בתקווה שיוכלו לעבור את החסימה ולהצטרף לקואליציה כלשהי.

כתבו תגובה