שימו לב: ב-27 באוגוסט ייראו 2 ירחים בשמי הלילה.

למעשה, בתאריך זה כוכב מאדים יהיה בוהק מאוד בשמי הלילה, תהליך שיתחיל כבר מראשית אוגוסט. אבל בתאריך הזה באופן ספציפי הוא ייראה כמו ירח מלא לעין בלתי מזוינת.

כל הדבר הזה יגיע לשיא בתאריך 27 באוגוסט כשכוכב מאדים יגיע למרחק של (רק) 34.65 מיליון מייל מכדור הארץ.

מי שיסתכל בלילה הזה על השמיים יראה כאילו 2 ירחים.
הפעם הבאה שכוכב מאדים יהיה כל כך קרוב לכדור הארץ תקרה רק בשנת 2287.

כל שנה מקבלים את האימייל הזה, וכל שנה יש מי שיוצא החוצה כדי לצפות. כמובן, שיש גם את אלו שאורזים את המשפוחה ויורדים למצפה רמון, כי מישהו אמר להם ששם רואים הכי טוב תופעות כאלו.

באמת נראה למישהו שאם המאדים היה מופיע בגודל כזה, הם היו מקבלים על זה הודעה באימייל, ועוד הודעה כזו עילגת ופשטנית, ועוד כזו שמכנה את מאדים כוכב (הוא כוכב לכת!)? כאילו מה, אין מהדורות חדשות בטלויזיה, עמודי שער בעיתונים וחדשות ברדיו מדי שעה עגולה, שיודיעו לנו על תופעה בקנה מידה כזה?

אז האמת היא, שבתאריך הזה בשנת 2003 מאדים היה באמת קרוב, שזה אומר שהוא היה קצת יותר בוהק מצדק, אבל עדיין הרבה פחות מנוגה, שבשום אופן לא מתקרבת בבהירות אפילו לפיסה קטנטונת מהירח…

את ההסבר להשתרשות הטעות המביכה הזו, או המתיחה המאוסה הזו, אשאיר ליגאל פת-אל שעושה את זה הכי טוב ב-Y-net. ובמאמר מוסגר, לקחתי, לפני מספר שנים, קורס "אשנב לאסטרופיסיקה" באוני' הפתוחה, שנוהל על ידי פת-אל. מעולם לא ראיתי אותו, והוא לא אותי (ככה זה בפתוחה), אבל עדיין אני מרגיש כאילו הוא היה מורה שלי, והאמת היא שהוא כנראה בדק וניקד חמש ממ"נים (מטלות מנחה) וחמש ממ"חים (מטלות מחשב) שלי, ועל כך תודתי נתונה לו.

ולמי שלא הבין, התמונה שצירפתי לא אמיתית. חבל שלא אמרתי את זה לפני ה-27 לאוגוסט, הייתי חוסך לכם נסיעה למצפה רמון…

12 תגובות

  1. יעל בר
    נובמבר 13, 2008

    שלום לאמיר

    את המיל הזה על שני ירחים בשמים, אני מקבלת כל שנה בקיץ במשך שלוש השנים האחרונות. וכל שנה אני מרגיעה את השולחים לי ושולחת הרגעות לכל ידידי.
    זה כמובן לא היה מעולם ולא יהיה לעולם, אלא רק מתיחה. למה אינך מוריד את זה מהבלוג שלך? אולי אתה אחראי למיל הזה שרץ בקביעות בכל הארץ?

  2. נובמבר 13, 2008

    הי יעל
    אני לא מוריד את זה, כעונש למי שלא קורא את הפוסט שלי עד הסוף :-)

    רגע… את קראת את הפוסט עד הסוף? כי אם כן, אני בטוח שהבחנת שיש שם הסבר מפורט כמעט כמו התגובה שלך…

    בכל אופן, אני חושב שהוא פוסט משעשע, רלוונטי, מעניין ומשכיל ואת השאר עושה יגאל פת-אל בקישור שצירפתי למעלה.

    סופ"ש נעים

    אמיר

  3. רן
    אוגוסט 27, 2009

    אני לא ראיתי 2 ירחים למה?

  4. ספטמבר 01, 2009

    כנראה שטעיתי, רן
    בסוף היה רק אחד, אתה צודק

    :-)

  5. לאמיר
    אוגוסט 27, 2010

    חח קראתי כמה פעמים, ולא הצחלתי להבין למה התכוונת בקטע של"הרמאות" שהתחלת להסביר מהי בעצם האמת. וכן, כן קראתי את הכל. :) תודה אם תענה, יובל.

  6. אוגוסט 27, 2010

    הי יובל
    הרמאות היא – שמאדים מעולם לא נראה ולא ייראה בגודל של הירח, ואם ייראה כך – כנראה שיקיץ עלינו הקץ. הרמאות היא האימייל הזה, שעובר מדי שנה לאנשים רבים. הרמאות היא הטקסט המודגש אצלי למעלה כאן בפוסט, שלקוח מתוך האימייל הכוזב. הרמאות היא בתמונה המעובדת שבה נראה מאדים כשהוא בגודל הזוויתי של הירח.
    והאמת שמאדים, כשהוא הכי קרוב אלינו שיש, נראה עדיין כמו נקודה קטנה בשמיים, אבל טיפ-טיפה יותר בהירה מבדרך-כלל. וזה קרה ב-2003, ומאז האימייל הזה רץ.
    הבנת?

  7. יוני 09, 2012

    לא היה ולא היה!

  8. שלמה מזרחי
    אוגוסט 09, 2012

    זה רק שמועה

  9. נעמי
    אוגוסט 09, 2012

    למי שלא ידע לאורך חודשי מרץ אפריל 2012 ונוס וצדק היו במסלולים מקבילים והתקרבו עד כדי מרחק נגיעה שאפשר היה לראות את זה כל לילה..

  10. תמר אלון
    נובמבר 15, 2016

    הי אמיר זה אף פעם לא באמת קורה …
    למה ??????????????????????
    אם זה אף פעם לא באמת קורה אז
    תוריד את זה מהבלוג שלך. למה
    אתה לא עושה את זה מההתחלה ?

כתבו תגובה