כשהדוב הלבן פגש את הדובה הגדולה

הקוטב הצפוני והקוטב הדרומי נמצאים בצדדים המנוגדים של כדור הארץ. בטח ידעתם את זה גם בלעדיי. אבל יש עוד כמה היפוכים מוחלטים בין השניים, שלעיתים חומקים מעיניי המתבונן.

למשל, לצפוני קוראים ארקטיקה, ולדרומי אנט-ארקטיקה. טוב נו, זה ברור, בגלל שקראו לארץ הקוטב הצפוני ארקטיקה, קראו לארץ של הקוטב המנוגד "לא ארקטיקה" (או "מול ארקטיקה"), כלומר אנטארקטיקה. לא? בערך, אבל יש לי מה להגיד בנושא.

ארקטיקה היא לא יבשת, שלא תטעו. ארקטיקה היא ים, בחלקו קפוא, המוקף בשלוש יבשות וחמש מדינות ארקטיות. היבשות הן אמריקה הצפונית, אירופה ואסיה, והמדינות הן קנדה, ארה"ב (דרך אלסקה), נורבגיה, דנמרק (בזכות גרינלנד) ורוסיה (ואפשר למנות גם את איסלנד, פינלנד ושבדיה, אשר נמצאות גם הן צפונית לחוג הארקטי).

אנטארקטיקה, לעומת זאת, היא יבשה, המוקפת בים. בשלושה אוקיינוסים – ההודי, השקט והאטלנטי. למעשה, בשנת 2000 החליטו על אוקיינוס נוסף, האוקיינוס הדרומי שמקיף את אנטארקטיקה ומאז האחרונה מוקפת רק באוקיינוס אחד – האוקיינוס הדרומי.

באנטארקטיקה יש פינגווינים, בארקטיקה אין! למעשה עוד לא נולד הפינגווין שחי בחצי הכדור הצפוני, רק (אולי) באיי גלפגוס, הודות לזרם ההומבולדט הקר, וגם שם זה בקרבת קו המשווה. בארקטיקה יש ציפורים ימיות אחרות, כגון יסעורים ואלקות, שתופסות את הנישה של עוף גדול וחובב מים, אלא שאלו מעופפים למדי, שלא כמו הפינגווין.

אבל מנגד, כדי לאזן, בארקטיקה יש דובים ובאנטארקטיקה אין אפילו אחד, ומעולם לא היה. את הנישה של טורף העל מטיל האימה ביבשה תופס כלב הים הנמרי, או הידרורגה נמרית, שהוא כלב ים טורפני וזריז במיוחד.
אבל נניח להידרורגה, העניין שלנו כרגע הוא בדובים. הם המפתח להבדלים בין ארקטיקה לאנטארקטיקה, תאמינו לי.

ביוונית המילה דוב היא Arctos, ומכאן קראו לארץ הזו, שבקוטב הצפוני: ארקטיקה. ולא בגלל הדוב הלבן, שחי שם ולא באנטארקטיקה, אלא בגלל שתי דובות אחרות, שאפשר לראות אותן רק מחצי הכדור הצפוני. כשאתה מתקרב לקוטב הצפוני, אתה רואה אותן ממש מעליך, כל הלילה (שנמשך כמובן חצי מהשנה). אלו הדובה הגדולה והדובה הקטנה, שנתנו לארקטיקה את שמה. ולמה אנטארקטיקה? זה כבר ברור. הארץ שאין בה את הדובות, שנמצאת "מול" ארץ הדובות. כדי לראות את הדובה הגדולה והדובה הקטנה מאנטארקטיקה, הייתם צריכים להצטייד במשקפי רנטגן שחודרות דרך כדור הארץ ומסתכלות לעבר הקוטב הצפוני, אבל אין לכם כאלו, וממילא אתם לא מגיעים לאנטארקטיקה בזמן הקרוב, נכון?

אבל יש המשך:

בלטינית דוב זה Ursus. שמו המדעי של הדוב הלבן הוא Ursus maritimus, הדוב הימי. זה מן הסתם כי הוא הדוב היחיד ששוחה בים למרחקים ארוכים (וגם עושה את זה די מהר, בטח יותר ממייקל פלפס), וגם עוצר את הנשימה כדי לצלול לכמה דקות טובות. שמו המדעי של דוב הגריזלי, הוא Ursus arctos horribilis שזה די כמו "דוב דוב נוראי", אבל שיהיה.

אם דוב זה Ursus, הרי שדובה, בלטינית, היא Ursa. ומכאן השמות של הדובה הגדולה והקטנה – Ursa major ו-Ursa minor בהתאמה.
ומה, בעצם, הן העגלות? ובכן, העגלות (או Dippers באנגלית) הן שבע הכוכבים הבהירים מתוך כל אחת משתי קבוצות הדובות, וכל שביעייה כזו יוצרת צורה דומה של עגלה עם יצול. העגלות אם כן, הן חלק מהדובות.

ועכשיו אני שואל אתכם: איך יכול להיות שבארקטיקה, ארץ הדובות, שבה רואים את הדובה הגדולה והדובה הקטנה מתנוססות ממעל כל היממה, איך יכול להיות ששם יש דובים, ובאנטארקטיקה, ארץ ה"אין דובות", אין גם דובים? זה מקריות זה? אני נאלץ להודות שכן, כי אם יש אלוהים אני בטוח שיש לו דברים יותר חשובים לעשות מאשר להתאים בין איזורי מחיה של בעלי חיים מסוימים לארצות הנִרְאוּת של קבוצות כוכבים תואמות. אבל מקריות אלוהית.

אחרי כל הדיבור הזה על דובים ודובות, לא נותר לי אלא לשים סרטון קצר של אחד מהרגעים הגדולים של הקולנוע המצויר, עוד בטרם היות פיקסר ודרימוורקס.

פראייר מי שלא רואה עד הסוף. כמה הרבה חכמת חיים ואופטימיות בשיר אחד קצר, של הדוב המקסים הזה. עוזר לקבל פרספקטיבה על החיים, לא?

הנה חלק מהעיצות הטובות בשיר, שכדאי לשמוע וליישם:

.Don't pick the prickly pear by the paw, when you pick a pear try to use the claw –

.The bees are buzzing in the tree to make some honey just for me –

.Take a glance at the fancy ants and maybe… try a few –

!mogli! look out –

.If you act like the bee – ah-ah, you're working too hard –

.And don't spend your time looking around for something you want that can't be found –

.The bear necessities of life will come to you –

2 תגובות

  1. חנצי
    אוגוסט 22, 2008

    אבל משהו לא מסתדר לי בפסקה עם הפינגווינים

    ושמתי לב שנוסף העמוד על הים התיכון, כבוד למגזר !

  2. אוגוסט 22, 2008

    אההה… צודק…פליטת מקלדת כמובן
    יתוקן לאלתר
    :-)
    תודה!

כתבו תגובה