איך מוצאים דג (שמן) ברשת?

אחרי שהעליתי את הפוסט על מגדירי הדגים, קיבלתי מספר "תזכורות" שיש מידע גם ברשת, וניתן להיעזר גם בו. ת'אמת, שידעתי את זה גם קודם וכבר בישלתי פוסט נוסף, על זה בדיוק.

אז מה יש ברשת, שנוח ויעיל להשתמש בו כדי לזהות, להגדיר וללמוד על "הדג הצהוב היפה שהצבעתי עליו כשלא שמת לב!"?

כמו בהמלצה שלי על ספרים, גם באתרי האינטרנט אין משהו אחד שעונה על כל הצרכים. ובמובן אחד (לפחות) המגדירים המודפסים נוחים יותר: לפחות אפשר לדפדף בהם עד שרואים משהו שנראה כמו מה שאתם מחפשים. על גבי האינטרנט קצת קשה יותר לסרוק את הכל בדפדוף, ולו רק מהסיבה שיש יותר מדי!

אנסה לעשות קצת סדר ולפרט מה טוב למה, ומתי:

אתרי הים של ד"ר יעקב דפנימדריכי הדגים של יעקב דפני

אם אתם מחפשים בעלי חיים ממפרץ אילת וים סוף, עד דרום סיני, אז נראה לי שזה האתר עבורכם. ספוגים, אלמוגים, מסרקניות, תולעים ימיות, קווצי עור, אצטלנים, רכיכות (עם פרק נפרד לחשופיות), סרטנים ולאחרונה גם דגים – כל אלו מכוסים היטב באתרים שלו, ואם משהו מאלו נשמע לכם לא מוכר, אל דאגה, יש שם גם מבוא הכולל הסברים על כל אחת מהקבוצות.

היתרונות של דפני, הם הממשק שם עברי-לטיני, הצילומים המצוינים ברובם (כצילומי זיהוי) שנתרמו לו על ידי צוללים רבים (בחלקם הגדול אנשי פורטל הצלילה של תפוז). כמעט כל הצילומים הם מהים, ורואים בהם את בעלי החיים במצבם הטבעי. גם יותר נוח לזיהוי, גם יותר נעים לצפייה.
החסרונות הם היעדר (במרבית המקרים) השם הנפוץ באנגלית והיעדר* אופציית "חיפוש" מתבקשת.

* נכון לפברואר 2009 התווספה אופציית חיפוש, אמנם אופציה חיצונית שמוציאה אל גוגל, אבל עדיף מאשר ללא חיפוש.

פישבייס fishbase

אוקיי, זה רק בשביל דגים, וזה לא בשביל לחפש על פי המראה הכללי. זה בשביל להכניס שם של דג, או חלק משם של דג, או קבוצה שאליו הוא משתייך, או כל פרט מידע שיש לכם עליו, ולקבל את כל המידע שבעולם, עליו ועל כל מה שלא רצים בנוסף.
מצוין כדי לאמת חשדות, לסגור פינות וליישב סכסוכים, אבל בודאי שלא מאפשר טקטיקת "דפדוף וחיפוש".
יש אופציות חיפוש נרחבות ומרחיקות לכת, יש שם עממי נפוץ ושם לטיני מדעי, אבל כמובן שאין עברית, ושמעדכנים את האתר גם בשבת (נו, הגויים הללו, שוין).


עמוד "מגדירי דגים ושאר ירקות" של פורום תפוז

נכון לזמן כתיבת הפוסט הרבה לינקים כאן לא פועלים, וחלק גם חופפים ללינקים שהעליתי כאן. אבל אין ספק שטרחו כאן הרבה על יצירת מאגר המאגרים.

חי-בר בליוס

ככה מכנים בפורום הצלילה של תפוז את עבודת המאסטר הזו של חבר הפורום בניק חי-בר, ועשו איתו במלאכה גם מנטה-ריי, מנהל הפורום אבי, ואחרים.
מה טוב בקובץ הזה? הוא ממיר שמות (של דגים וחשופיות) מהשמות הלטיניים מדעיים לשמות הנפוצים באנגלית ולשמות המקובלים בעברית, עם הפניות למקורות למידע נוסף.
שימושי מאד, כעזר ביחד עם ספרות מקצועית שאינה מספקת ממשק משולש שכזה.
קצת מסורבל להגיע ליעד: צריך להכנס לשרשור הזה בפורום תפוז, להיכנס ללינק של ההודעה המסומנת של מנהל הפורום, ולהוריד לעצמכם למחשב את קובץ האקסל, הוא הוא ה"חי-בר-בליוס". בתוך קובץ האקסל בחרו לעצמכם את הדף שמעניין אתכם, דגים, חשופיות או אחר.

ואם כבר בפורומי תפוז עסקינן, אז יש גם מגדיר מצוין לזיהוי יונקים ימיים בים התיכון של ארגון מחמל"י.

לסיכום, ממליץ להכיר את האתרים של דפני (ולעשות בהם שימוש), להוריד למחשב את הקובץ של חי-בר בליוס (שיעזור לכם עם השמות הנפוצים באנגלית היכן שדפני לא מספק אותם) ולהשתמש בפישבייס כל אימת שיש לכם חשדות לגבי זיהוי הדג שראיתם.
אבל כל זה לא יכול להחליף, בעיניי, את שיטת הדפדוף ואת הספר שיושב על המדף.

מי אמר The print is dead? על המדף שלי הוא עוד חי ובועט…

4 תגובות

  1. דצמבר 22, 2008

    כמה תגובות:
    1. המחשה לגמישות של מדריכים באינטרנט על מדריכים מודפסים היא העובדה שלאחרונה (א) הוספתי את מדריך הדגים, שבו (ב) יש מצד אחד, הקדמי, צילומי דגים מהפיש בייס העולמי, וברקע צילומי הדגים האלה שצולמו באילת או בסיני (על ידי צלמי פורום תפוז או סתם צוללים שנתנו לי רשות להעלות את הצילום שלהם); (ג) הוספת המדריך לאצות וצמחי ים אחרים, המשלימים וסוגרים – כמעט – את הרשימה. העתיד יהיה אתרי מדריכים יבשתיים – סלעים ומאובנים, צמחי יבשה, בעלי חיים וכו, כשהדגש הוא אילת וסביבתה.
    2. הערה נוספת: לאחרונה הועלה לאוויר האתר העולמי לחסרי חוליות שכתובתו http://www.sealifebase.org/ ובו יבואו תמונות ומידע מהימן על כל היצורים שעד היום לא היה להם פומבי הולם.
    3. שיפרתי לאחרונה את האתר המדריכים שלי, על ידי תוספת פורטל משפחתי, http://www.dafni.com , שנותן ביטוי גם לאושיות אינטרנטיות כמו נדב דפני, שהוא מיומן ויצירתי ממני בדרגות רבות. הפורטל מפנה לאתריו שהם בתחום הצרכנות והיעוץ (סטיפס), והמוסיקה והאינטרנט (סיקוויק, ועוד).

  2. דצמבר 22, 2008

    וועוד משהו: האתר העולמי לחסרי חוליות העלה לאוויר גם את הסלילנית האילתית, התולעת הרב-זיפית שתוארה על ידי ועל ידי ד"ר נחמה בן אליהו ב- 1979, עם תמונות מאילת – של מיכאל לוין וד"ר אנג'לו קולורני. הקישור http://www.sealifebase.org/Summary/speciesSummary.php?ID=37904&genusname=Filogranella&speciesname=elatensis

כתבו תגובה