כלב הים מכה שנית

כלב הים שוב חוזר לבקר בחופי ישראל. כתבה ב-Ynet: כלב ים נזירי נדיר נצפה באזור עכו

פוסט קודם שלי על כלב הים הנזירי

כלב הים הנזירי

 

מי שלא יודע ולא מכיר, בשנים האחרונות היו מספר ביקורים של כלבי ים (נראה שזה יותר מפרט בודד) לאורך חופי ישראל, אחרי למעלה מ-70 שנה שלא ביקרו כאן. בשנות ה-30 ניצוד זוג כלבי ים בחוף הבונים ומאז הם לא נראו באזור.

כלב הים שלנו, של הים התיכון, נקרא כלב הים הנזירי והוא אחד מהיונקים שנמצאים בסכנת ההכחדה החמורה והמוחשית ביותר בעולם. מספרם מוערך ב-600 פרטים בלבד, שזה מעט מאוד ובקושי מספיק להוות גרעין רבייה שיכול להשתקם. מה שגרוע יותר, זה ש-600 הפרטים האחרונים פזורים על פני שטח רב, בחלקים שונים של הים התיכון וגם מושבה נוספת באוקיינוס האטלנטי, מול חופי מרוקו וסהרה המערבית. בכל אזור התפוצה הזה, רק בשני אזורים הם צפויים להתרבות: האחד במושבה האטלנטית, והשני באזור הים האיגאי, בין איי טורקיה ליוון. בעבר אפשר היה לראות אותם רובצים על חופיים חוליים, אבל כיום הם נחבאים ומתרכזים במערות תת-ימיות, כאלה שאפשר להגיע אליהן רק בצלילה.
לכן, עם כל שמחתנו לקראת הביקורים של כלבי הים לחופינו וההתרגשות שלנו מעצם המחשבה שאולי תתיישב אצלנו משפחה של כלבלבי ים חמודים, ושאנו נעשה כל שביכולתנו לשמור עליהם מכל משמר, הרי שלהישרדותו (המוטלת בספק) של המין עדיף בהרבה שכלב הים שאצלנו יעזוב את חיי הרווקות, והשוטטות במחוזותינו וישוב אחר כבוד למאגר הנקבות שבים האיגאי, בתוך מערה שמסתתרת מתחת לגלים, ויעשה את הדבר שמגדיל הכי הרבה את סיכוי הישרדותו של המין: יחסי מין!

ומי ומי במשפחת הטורפים הימיים?

כלבי הים זו המשפחה הגדולה ביותר בקבוצת הטורפים הימיים והמוכרת ביותר. ניתן לומר שכלבי הים מותאמים יותר לחיים במים ופחות ליבשה – הגוף שלהם חלק והידרודינמי יותר, אין להם אפרכסות אוזניים וסנפירי הזנב שלהם מאוחים לכדי יצירת זנב היעיל לשחייה, אבל לא מסוגל לתמוך בגופם ביבשה, ועל כן תנועתם ביבשה מגושמת ואיטית. מרבית מיני כלבי הים חיים במים קוטביים או ממוזגים, למעט כלב הים הנזירי שחי באזורים טרופיים וגם באגן הים התיכון. משקלו של כלב הים הגדול ביותר, פיל הים הדרומי, עשוי להגיע לכשלושה טונות, והוא מסוגל לצלול למשך שעה ויותר. הוא לא רק כלב הים הגדול ביותר, אלא הנציג הגדול ביותר לסדרת הטורפים (כולל היבשתיים!) שחי אי פעם!

משפחת האוטריים, כוללת את אריות הים ודובי הים. האוטריים, הן אריות הים והן דובי הים, מותאמים לתנועה ביבשה יותר מכלבי הים, בכך שסנפיר הזנב שלהם מופרד לשתי יחידות המשמשות אותם כרגליים אחוריות ביבשה. יש להם אוזניים חיצוניות, ולרוב פרווה שעירה יותר ביחס לכלבי הים. דוב הים של גלפגוס הוא הנציג הקטן ביותר בעל-משפחת הטורפים הימיים, משקלו של הזכר מגיע לכ-70 ק"ג ואילו הנקבות 30-40 ק"ג בלבד.
המשפחה השלישית של טורפים ימיים היא משפחת סוסי הים. עם סוסי הים נמנה מין אחד, החי בארקטיקה, והוא השני הכי גדול מכל טורפי הים – הלא הוא הניבתן (Walrus).

 

2 תגובות

  1. גידי
    יוני 26, 2013

    את הטורפים החלפנו במרגדות מעמקים ענקיות. אני לא רואה עתיד.

    • יוני 26, 2013

      אכן, עתיד קשה צפוי למרגדות המעמקים הענקיות… אך אל תאמר נואש, גידי, חזק ואמץ!

כתבו תגובה