לצלול עם המנטות

בשנה שחלפה נסעתי לא מעט, וצללתי בכמה וכמה מקומות אקזוטיים בעולם.
יצא לי להיות מספר פעמים במלדיביים, כמה פעמים במלטה, גם בירדן ואת השנה חתמתי במסע לפלאו.

צלילה עם מנטות

אם הייתי צריך לבחור חוויה אחת, המרשימה והמרגשת ביותר (תחת למים כמובן) – זה היה מפגש עם מנטות.

בפברואר במלדיביים ב"מנטה פוינט", עם שלוש מנטות מעלינו שרקדו ורקדו במעגלים ולא עזבו, במאי כשמנטה בודדה חלפה לידנו ונעלמה תוך הכחול, בנובמבר כשפגשנו, קבוצה של תריסר צוללים, בלהקה של 12-15 מנטות ענקיות למפגש מדהים עד הנשימה האחרונה (באמת!) או בדצמבר בפלאו, שם היה לי המזל לשנרקל לבדי בתוך ענן פלנקטון שמשך אליו את המנטות שוב ושוב. פשוט חיה מדהימה שלהיות איתה במים זו חוויה שנצרבת ונשארת.

שני סוגים של מנטות קיימים בעולם, המנטה האושיאנית ומנטת השונית, הראשונה גדולה מהאחרונה במעט: מוטת "כנפיים" של 8-9 מ' לאושיאנית, לעומת 5.5-6 מ' לשכנתה מהשונית. באיים המלדיביים וגם בפלאו, נפוצות מאוד מנטות השונית, והאושיאניות הן אורחות. בצד המזרחי של האוקיינוס השקט, למשל באיי גלפגוס או סוקורו, וגם בקרבת חופי קוסטה ריקה, נפוצה האושיאנית, ענק תת-ימי של 2-3 טונות. השם מנטה נובע מהמילה הספרדית מנטה – שמיכה. וההקשר מובן, לא?

בסרטון הקצרצר הזה שלי מהביקור האחרון בפלאו, המנטות מופיעות בסוף בקצרה, ומי שרוצה את הגרסה המלאה יוכל לראותה ביוטיוב: גן העדן של פלאו

למרחיבי הדעת, הנה קצת מידע על החיה המדהימה הזו:

מנטה ריי

המנטה ריי הוא הגדול במחבטנים (מסדרת הבטאים, עליה נמנים חתולי הים, עטלפי הים, המנטות ודומיהם). מוטת הכנפיים של שיאן גינס עשויה להגיע לכדי 9 מטרים, ומשקלה לכשלוש טונות. למרות גודלה העצום, זה יצור שליו מאין כמוהו, שנע באציליות וניזון מפלנקטון. הפלנקטון שמהווים את מזונו הם סרטנים זעירים, זחלים של דגים וחסרי חוליות, ביצים ותוצרי רבייה הנסחפים במים, וגם דגיגים זעירים הנעים עם הזרם. את כולם גורפת המנטה דרך פיה הפעור, הנמצא בקצהה הקדמי ולא בגחונה, תוך שהיא נעה קדימה מול הזרם. המים חולפים דרך פיה ויוצאים מפתחי הזימים, בעוד שהפלנקטון נלכד במסרקנות הזימים שלה, משם היא גורפת אותו עת שפיהה סגור. שתי ה"קרניים" הנמצאות משני צדי פיה, מסייעות לה לנתב את שטף המזון אל היעד, ובעת שהיא לא ניזונה הקרניים מגולגלות ומכונסות בעצמן. תנועות ה"סלטה" – גלגול מעלה בתוך המים, זה פשוט תנועת גריפה מהירה בתוך ענן פלנקטון צפוף.
לעתים קרובות ניתן לראות על גופן דגי דבק נצמד (רמורה), אשר סנפיר הגב שלהם משמש אותם ככרית הדבקה, והם תופסים טרמפ על מנטות או דגים גדולים אחרים (וגם יונקים או צבי ים) וניזונים משאריות שלהם.

כתבו תגובה