מצב הים – תחזית מטאורולוגית לצלילה

כל צולל שים תיכון לא זר לו, כפוף למרדף מתמיד אחר מצב הים. חייבים לדעת איך יהיה הים מחר לצלילה של הבוקר. נכון, יש מי שיפתח מפה סינופטית ויחפש שקעים, ימדוד לחץ אטמוספירי וישווה איזוברים, ירטיב את האצבע כדי להרגיש את הרוח ויבחן את כיוון נדידת הציפורים. אבל הרבה יותר קל להיות ראש קטן, ופשוט לשאול את מי שיודע הכי טוב.
לכן, ההמלצה הראשונה שאני יכול לתת, זה שלא חשוב באיזה אתר בדקתם או באיזה שעה שמעתם תחזית בחדשות, תמיד תרימו טלפון למועדון הצלילה הקרוב לאתר הצלילה שלכם, ותשאלו איך צפוי להיות הים.

ההמלצה השנייה שלי היא, אל תסמכו עליהם.

לא רק עליהם, לפחות.

אז מה עוד אפשר לעשות?

בפורום הדייג הישראלי יש חיזוי יומי של בחור כשרוני בשם איילו, והשמועות אומרות שהוא כמעט שלא מפספס. האמת שאני לא בדקתי את התחזיות שלו לאורך תקופה ואני רק יכול להאמין לשמועות, אבל מבחינת צורת ההגשה של התחזית שלו, היא הכי טובה. זה במילים שאנחנו רוצים לשמוע, ולא בשפה גבוהה או טכנית או מתחמקת מלהתחייב. והוא גם כולל את הראות הצפוייה על פי הערכתו (כן, מתחת למים) וכאמור, קולע. הכניסה לפורום מחייבת רישום חינמי ולא מזיק של חצי דקה בדיוק, ויש באתר גם הרבה ידע והסברים בנושא מטאורולוגיה שימושית (של איילו, הבחור באמת מבין).

אז עליו ועל מועדון צלילה ביחד כבר אפשר לסמוך, אבל זה לא אומר שאתם לא יכולים לחטט קצת באתרים בעצמכם.

כמובן שגם בפורום הצלילה של פורטל תפוז תמיד אפשר ומומלץ לשאול, ומובטח לכם שתוך כמה שעות לכל היותר תקבלו תשובה מהימנה מכמה חבר'ה שמבינים עניין, שחיים על הים, או שיצאו הרגע מהמים (בסבירות גבוהה) וזה הרי המקור הכי טוב (ורטוב) שתוכלו לבקש.

Israelweather זה אתר טוב לראות גובה גלים, מהירות וכיוון רוח וטמפרטורת מים בחופי חיפה ותל-אביב, וזה אמור להספיק כדי לקבל מושג כללי.

בחיפה יש מצוף מדידת גלים שנותן מדידת גלים מדוייקת ואת כיוונם ובחדרה המצוף נותן רק את גובה הגלים. גם באשדוד יש מצוף, אבל עושה לי רושם שהוא פחות פעיל.

אתרים כמו Windguru או Windfinder הם מקצועיים מאוד ונותנים תחזית טובה, אבל נראה לי שקצת מוגזמים עבור צולל שרוצה בסך הכל לדעת אם לכוון את השעון מעורר לצלילה של מחר או פשוט לוותר ולישון עד הצהריים.

Windalert נותן מצלמות זמן אמת למגוון חופים ברחבי הארץ וזה מגניב לצפות, אפילו שווה כדי להתרשם בעצמכם, אבל במקרה זה אני חושב שיש טוב ממראה עיניים, וזה מראה עיניים של מישהו אחר, שהיה היום בים. לא תלכו לצלול על פי המצלמות זמן אמת, נכון? כך גם ב-ocean-nation אבל נראה לי שהמצלמות שלהם עולות לאט יותר. לא בטוח, אבל טוב שיש גם וגם.

זמני זריחה ושקיעה אפשר לראות כאן
גאות ושפל של מפרץ אילת אפשר לראות כאן
גאות ושפל של ים תיכון אפשר לראות כאן

ואתר שמרכז הרבה קישורים בנושא חיזוי ומצב הים, כאן

ולסיכום:
1.    טלפון למועדון הצלילה פוצקר בנהריה 04-9929334.
2.    רישום בפורום הדייג הישראלי וקריאת התחזית היומית של איילו.
3.    הודעה בפורום צלילה של תפוז.
4.    להיכנס לאתר חיזוי רשמי כלשהו, אם בא לכם.
5.    להסתכל במצלמת זמן אמת כלשהי, סתם כדי לראות את הים ולפנטז איך יהיה מחר.

וליהנות מהצלילה, כמובן.

2 תגובות

  1. ינואר 09, 2012

    גובה הגלים משפיע גם כן על תנאי הצלילה, לא? מה קורה כשהגלים גבוהים והים מסוכן. האם אפשר לצלול?

  2. אלקיים אבי
    אוגוסט 05, 2016

    שלום

    אני מסטר דייבר וסקיפר נכנסתי לתחום הצלילה בשנים האחרונות מעט צלילות בחו"ל פעם ראשונה באתר שלך
    הוקסמתי מהכתבות על המולדיביים וגלפוקוס מעוניין להצטרף לספרי צלילות באזורים האלה מעוניין לקבל פרטים של המועדונים בארץ המארגנים נסיעות לאתרים האלה
    תודה

כתבו תגובה