פרות יש רק בנהרות

<< יש סרטון מקסים למטה, למי שמתעצל לקרוא >>

כל מי שיצא לספארי דרומי וקיווה לראות "פרת ים" באבו דבאב, וכל מי שבכלל חושב שיש פרות ים בים האדום ויש לו סיכוי לראות אחת, כדאי שיפנים:

בים סוף יש תחש! תחש המשכן קוראים לו בעברית, או תחש ים, ויש לו תפוצה עולמית. Dugong בלעז. "פרות הים" זה כינוי לכל אחד משלושה מינים של תחשי נהרות: תחש האמזונס, התחש הקריבי או התחש האפריקאי. אלו נקראים באנגלית Manatees ונבדלים מהדוגונג במספר מאפיינים, אבל בראש ובראשונה שהם חיים בנהרות והוא – בים.

עד ל-1726 התקיימה "פרת ים" אסלי אורגינל, אחת שגם חיה בים. זוהי פרת הים של שטלר, שידועה כאחד המקרים המצערים ביותר של הכחדת מין על ידי הברוטאליות והחמדנות של האדם. פרת הים של שטלר היתה ענקית, עבת בשר, ידידותית, קצרת רואי, טובת מזג, ובאה לעזרת חברותיה כשהן זועקות לעזרה. יכולים לחשוב על צירוף תכונות קטלני יותר? תוך 26 שנה מאז שהתגלה על ידי האדם, הוכחד המין מפני הפלנטה שבה חי כמה עשרות מיליוני שנים.

אז להפנים – תחש זה בים, פרות ים זה כינוי לתחשי הנהרות. ופירות ים זה רק במסעדות, אבל זה לא קשור.

התחש הים-סופי שלנו, הדוגונג, גם אותו אין לכם הרבה סיכוי לראות בספארי דרומי. הוא לא נמצא בסכנת הכחדה, בגלל תפוצתו הרחבה, אבל כנראה שמול חופי מצרים נותרו מעטים, והמצרים שומרים על הלגונות שלהם בקנאות.

מעולם לא דווח על תחשים בים התיכון, חוץ מבשיר של שלמה ארצי "תחש מי ים התיכון", אבל מצד שני, הוא גם שר "ערב על אבטיחים יורד, זהבים על הצואר וזה זורק" וגם הודה ש"חצי עולם לוקח סם". אז עזבו את זה.

ארבעת מיני התחשאים הללו, תחש הים (דוגונג) ושלושת תחשי הנהרות, פרות הים (מנטייייס), הם הנציגים החיים היחידים לסדרת הסירנות, שהיא סדרה של יונקים ימיים שאינם קרובים לדולפינים ולליוויתנים, וגם לא לכלבי הים ואריות הים. הם קרובים לפילים, ולשפנים, וחזרו לחיים במים בערך לפני 50 מיליון שנה.

ולסיכום, אני ממליץ לצפות בסרטון המתוק הזה, וגם להקשיב למילים (או לקרוא בתרגום) אבל קחו אותו בערבון מוגבל: הדוגונג הוא לא פרת הים, לא קוראים לו גם מנטיייי, ובודאי שאינו קרוב משפחתו של הדולפין, כפי שטוען השיר.

וחוצמזה נראה מי מצליח להגיד "תחת של תחש" עשר פעמים רצוף בלי להתבלבל? מי שמצליח – ספארי דרומי עליי, אולי יתמזל מזלכם ותזכו לצפות בתחת…

2 תגובות

  1. Orus
    יולי 19, 2008

    Interesting and funny!
    Are there any photos of Shetler's Cow?
    and of the other species mentioned?

כתבו תגובה