שיפור צריכת האוויר בצלילה

כולנו רוצים לשפר את צריכת האוויר בזמן צלילה. לחלקנו זה לא ממש "בוער", ויכול לקרות עם הזמן והניסיון, אבל יש גם צוללים, בעיקר צוללים חדשים יחסית, שרוצים ללמוד כיצד לנשום פחות, ולשפר את צריכת האוויר באופן מיידי.שיפור צריכת האוויר האישית בצלילה
החדשות הרעות הן, שהן פתרונות של קסם, ובסופו של דבר, הניסיון (ותחושת הבטחון שהוא מביא עמו) הוא הגורם המכריע. אבל החדשות הטובות הן, שיש כמה דברים שאפשר לנסות לשפר, כדי לשפר את צריכת האוויר.

להלן 7 צעדים חשובים ראשונים בדרך לשיפור צריכת האוויר:

1. להיות מאוזנים במים:
איזון נכון בציפה מתחיל בבחירת משקל נכונה, וציוד מתאים. שיפור איזון הציפה הוא נושא בפני עצמו, אבל תוכלו להתחיל בכך שתקפידו על ביצוע בדיקת ציפה בתחילת הצלילה כדי לוודא שכמות המשקולות שלכם מתאימה,תזכרו (או תרשמו) את כמות המשקולות שצללתם עמה כדי להסיק מסקנות לצלילות הבאות, ואף נסו לתרגל קצת איזון נכון במהלך הצלילה, תרגילי בודהה או ציר-סנפיר (Fin-pivot) שלמדתם בקורס הצלילה. זה עוזר!

אם אינכם יודעים את כמות המשקולות שצללתם עמה בפעם הקודמת, אתם יכולים להיעזר באפליקציה של אוקטביוס התמנון החכם, שתעזור לכם להתחיל עם "ניחוש מושכל", ולהמשיך לבדיקה במים.

כדי להיזכר איך עורכים בדיקת משקל בתחילת צלילה:

וכדי להיזכר כיצד לבצע תרגיל איזון "ציר-סנפיר":

2. בחירת ציוד מתאים:
בחירת הציוד תשפיע מאוד על צריכת האוויר מתחת למים. ראשית, עובי החליפה צריך להתאים לטמפרטורת המים. אם יהיה לכם קר במים, צריכת האוויר שלכם תושפע מכך מאוד. גם ציוד דולף ישפיע כמובן, גם בגלל אובדן האוויר שיזלוג החוצה, אבל יותר מכך בגלל תחושת אי הנוחות שזה יגרום לכם, וההתעסקות שלכם עם ציוד לקוי. רכישת ציוד צלילה משלכם תעזור מאוד, במיוחד לאחר שתתרגלו לציוד והתמודדות עם ציוד צלילה לא מוכר או לא תקין לא תטריד אתכם במהלך הצלילה. לכן במידה שיש לכם ציוד, דאגו לתחזקו כראוי.

3. שמרו את האוויר שלכם לצלילה!
בעת בדיקת ציוד הצלילה לפני הצלילה, הקפידו שבמיכל שלכם יש לפחות 200 אטמוספירות, והקפידו לא לבזבז אוויר מעבר למינימום הנדרש לבדיקת הציוד. בזמן שחייה על פני המים או המתנה לצוללים אחרים שיצטרפו אליכם – עדיף לצלול מהאוויר שבחוץ, ולא ממיכל הצלילה. שנורקל יכול להיות מאוד שימושי לכך, הוא מקל על הנשימה על פני המים כשהים מעט גלי, וגם מאפשר לכם לשחות לאתר הצלילה גם עם הראש מתחת למים, מבלי לבזבז אוויר מהמיכל.

4. הקפידו על צלילה רגועה ונינוחה:
זה אולי הגורם המשפיע ביותר על צריכת האוויר – תחושת הרוגע שלכם מתחת למים. התרגשות, לטוב או לרע, צורכת הרבה אוויר, על חשבונכם. הורידו את הקצב, קחו נשימות איטיות ורגועות, אל תלחמו בזרם, עצרו כדי להריח את שושנות הים.

5. בלי ידיים!
אל תשתמשו בידיים, הן לא עוזרות לא להתקדמות ולא לאיזון שלכם. שחייה או שמירה על איזון בעזרת הידיים מצריכה אנרגיה, שמצדה דורשת חמצן וזה משפיע מאוד על צריכת האויר. איזון טוב ותנועות רגליים נכונות מבטלים את הצורך בשימוש בידיים. נסו לשלב ידיים או להצמידן לגוף, ותתרגלו לצלילה רגועה וחסכונית באוויר.

6. תרגלו את הנשימה שלכם
הנשימה היא פעולה ספונטנית וטבעית של הגוף, וקשה לנו לשלוט בה מתוך מודעות, אבל זה אפשרי, ומועיל מאוד לצריכת האוויר! נסו להוריד את קצב הנשימה, לקחת הפסקות קצרות של שנייה או שתיים בין שאיפה לנשיפה (בלי לעצור את הנשימה, רק לרווח אותה) ולנשום נשימות עמוקות, לא לחסוך באוויר של כל שאיפה. זה גם יוריד את צריכת האוויר שלכם וגם, עם הזמן, ישפר את האיזון שלכם, מה שישפר עוד את צריכת האוויר. כפי שצוין בסעיף 1 – תרגולי ציפה יעזרו לכם להבין את הנשימה שלכם, ולשלוט בה.

7. צללו לעתים קרובות יותר
כדי לשפר צריכת אוויר צריך לצלול הרבה ולעתים קרובות. אם חשוב לכם לשפר את הצריכה שלכם, תתכוננו לזנוח תחביבים אחרים בתקופה הקרובה, ותתמקדו בצלילה. אחרי תקופה קצרה של צלילות תכופות יותר, ואפילו סדרות של צלילה (למשל סופ"ש עם 5-6 צלילות, ספארי צלילות וכיו"ב) – צריכת האוויר שלכם תשתפר, ותוכלו לחזור גם לרכוב על אופניים מדי פעם, למשל. וזה באמת מומלץ, כי פעילות גופנית משפר את הכושר הגופני שלכם, וזה משפר את פעילות הלב-ריאה שלכם, וגם זה ישפיע בתורו על צריכת האוויר שלכם במהלך צלילה.

 

כתבו תגובה