מיומנו של קפטן הוק

ובכן, זה הולך להיות פוסט ארוך על ריף הוק, או קרס שונית בעברית צחה, אביזר צלילה איזוטרי שרובכם לא שמעתם עליו.
נכון, צלילות זרם הכי טוב שיבוצעו בדריפט – עם הזרם – זה קל ומהנה כאחד, ולא צריך לגעת בשונית בכלל. ומצד שני, ישנם מקומות שאנחנו דווקא רוצים להיעמד מול הזרם ולראות "את העולם חולף מולנו", כפי שהגדיר זאת אחד הצוללים שהיו איתי בנסיעה האחרונה.
לא רק שאנחנו רוצים, אנחנו גם נאלצים – כי אחרת הריף היה נגמר לנו מהר מדי, והיינו נזרקים עם הזרם אל הים הפתוח.
במצב כזה, עדיף גם לנו וגם לשונית, שנהיה מצוידים בוו קרס וחוט קצרצר, נקודת מגע קטנה ומדויקות של קצה ההוק עם הריף חוסכת הרבה נגיעות לא רצוניות של צולל שנאבק בזרם ומשאירה את הצלילה רגועה, מאוזנת ותחת שליטה.

חשוב כמובן לוודא שאנחנו עושים בו שימוש מושכל, רק היכן שצריך, לא על גבי אלמוגים חיים או בכלל, בלי לגרור אותו ובלי לתת לו להסתבך בענפים של אלמוגים.

ניתן לקנות ריף הוק בחנויות ציוד צלילה כמובן, אבל קל גם להכין עצמאית.

כיצד להכין ריף הוק באופן עצמאי:

אתם צריכים וו קרס חזק, בעל מפתח של שני ס"מ לפחות ורצוי יותר. אני אילתרתי את שלי מיתדות של אוהל איגלו ישן, שכופפתי לצורה של וו בעזרת לדרמן קשוח. שיטה נוספת שעבדה היטב: שימוש במתלי S (נמכרים 5 ב-14 ש"ח ברשת הום סנטר) אשר לצד אחד הרחבתי את המפתח בעזרת אותו לדרמן קשוח, ובצד השני סגרתי אותי לכדי לולאה.
כמובן שחשוב לוודא שהמפתח רחב מספיק כדי לאפשר לכם לנעוץ אותו במהירות ובדייקנות לסדק צר בסלעים, וגם להוציא אותו אח"כ ביתר קלות.

אל וו הקרס קושרים מיתר דק וחזק, כזה שמסוגל לשאת את משקלכם המלא מחוץ למים. קונים כזה ברשת ריקושט בשקלים בודדים למטר. את המיתר קושרים ללולאה שבהוק באמצעות קשר הצלה למשל, ואם בקצה של ההוק אין לולאה מלאה, מאלתרים בקשר אחר (קשר מוט מאובטח למשל). מוודאים שהקשר יחזיק בכל מצב, או מבקשים עזרה מאיש צוות בספינה כדי להבטיח שהקשר יחזיק (שיעור קשרים בפעם אחרת…)

מצדו השני של המיתר מחברים אותו לקליפס/שקל/תפס כלשהו, העיקר שיהיה כזה שאפשר להתירו גם כשהמיתר תחת לחץ. את השקל מחברים לטבעת D שבמאזן, והרי לכם ריף הוק מקצועי ומהוקצע.

כיצד משתמשים בריף הוק:

כאן זה המקום להסיר אחריות, כמובן. אין לראות בזה המלצה לעשות שימוש בריף הוק ללא התייעצות עם מדריך צלילה מקומי שמלווה אתכם באתר הצלילה. גם ההדרכה והעצות כיצד לעשות זאת, אינם מחליפים שיקול דעת עצמאי, וכל שימוש בריף הוק שהכנתם או שרכשתם, כדאי שייעשה בהתאם לניסיון והיכולת שלכם, ותחת פיקוח של מדריך צלילה.

ובכן, מחזיקים את הריף הוק מגולגל או מקופל בכיס המאזן, או מאובטח לטבעת D במאזן.
כשהזרם מתגבר וכשיש צורך לעמוד במקום מול הזרם, שולפים את הריף הוק ומאתרים נקודה פנויה בסלע, רחוקה מאלמוגים חיים ובפרט מענפי אלמוגים שבירים ונועצים בה את הוו. מחליקים עם היד על המיתר במורד הזרם, כדי לוודא שהוא לא נתפס בזיזים נוספים בעת שהוא נמתח. מוודאים שאתם לא פוגעים באלמוגים שבמורד הזרם מנקודת הנעיצה שלכם.
כשהמיתר נפרש כולו, מנפחים מעט אוויר במאזן, על-מנת לרחץ מעל הקרקעית, ובמידה שאתם על קרקעית סלעית ופנויה מאלמוגים, אפשר להישען על קצות הסנפירים הנוגעים בקרקע. כך נשארים מעל הקרקעית ובמורד הזרם מנקודת הנעיצה.

ניתוק הריף הוק: כשרוצים להתנתק, דבר ראשון וחשוב זה לרוקן את המאזן ולהגיע שוב לאיזון נייטרלי בעומק הנתון. לאחר מכן אוספים ביד את המיתר, ומתקרבים אל וו הקרס שנעוצה בסלע. בזמן שאין מתח על הקרס, שולפים אותה החוצה, מרחיקים עצמכם מהקרקעית, וחוזרים לדריפט נעים עם הזרם.
ניתוק חירום עשוי להיות כמובן ניתוק של השקל מטבעת ה-D, ולכן חשוב שקל שאפשר לנתקו גם תחת לחץ במיתר.

כתבו תגובה