מי כאן האינטליגנט

זכויות אדם לדולפינים ולווייתנים:

על פי הכתבה ב-Ynet יש מי שמנסה לשכנע להעניק לדולפינים ולווייתנים זכויות אדם, כי המוח שלהם גדול וכי יש להם מודעות עצמית. אני כמובן בעד, ואם זה מה שיגרום להפסקת הצייד, אז אני גם ממש בעד. אבל באותה נשימה, ברור לי גם שזה שטויות. לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין שדולפין זו חיה חכמה, ושללווייתן ראשתן יש את המוח הכי גדול במערכת השמש, ושכנראה הדולפין שבוחן את הדינוזאור הזה מבין דבר או שניים על פלאנטלוגיה (חקר מאובנים) של עידן היורה והקרטיקון המוקדם.

אבל מי אמר שזה הקריטריון להגנה על מינים? כל מין שאנחנו רוצים להגן עליו צריך לעבור מבחן אינטלינציה ומודעות עצמית? לזהות את עצמו מול ראי? פרט לסכנת הכחדה, שזה קריטריון מקובל וברור לשמירה על מינים, אין הגדרה מוסרית גורפת שלפיה קובעים איזה מינים מותרים ואיזה אסורים.
קצת מוזר שאני אומר את זה, כי ברור שהייתי מעדיף שיפן, נורבגיה ואיסלנד יטבעו מאשר שייצא עוד מסע ציד אחד, אבל אני לא חושב שהדרך שבה מין מסוים של דולפין מסתכל על עצמו בראי תשנה משהו למישהו.

ואם כבר במסעות ציד עסקינן, אז ארז ארליכמן מדווח גם על מסע הציד הבא של היפנים, שיוצא לדרך בימים אלו, ועל ביטול האיסור על ציד לווייתנים, מה שיאפשר לעוד הרבה מדינות לצוד, ולא רק לעברייניות שבחבורה.
על פי ארליכמן הסימנים מעידים שלאחר איסור ממושך, כעת יותר מחדש ציד של אלפי לווייתנים, ביניהם לווייתני גוץ, רורקל מצוי, לווייתנים אפורים, בלנות שחורות ובלנות גרינלנד ולוויתנים גדולי סנפיר. כדי לראות את המשמעויות של איסור הציד, ולהבין עד כמה הוא הפחית את המספרים, כנסו לאתר הזה, ותעיינו קצת בגרפים, בדגש על שנת 1986:

Whaling in the 21th century and before

עצוב, אבל זו המציאות… הלוואי שהיינו יכולים לסיים את הצייד הזה בעזרת האינטליגנציה של היונקים הימיים, אבל לצערנו, זו האינטליגנציה של המין האנושי שתקבע את גורלם של היונקים הימיים כמו גם את גורלם של שאר המינים החיים.

כתבו תגובה